وبلاگ تخصصی المپیاد فیزیک و هندسه

وبلاگ تخصصی المپیاد فیزیک و هندسه

هرکس هندسه یا فیزیک نمی‌داند وارد نشود :|

نویسندگان

اوّلی‌های عزیز برای اینکه بدونید قراره کلا تو المپیاد فیزیک چیا بخونید و کلاساتون چه شکلیه روی ادامه مطلب کلیک کنید!(این مطلب مخصوص فرزانگانی‌ها می‌باشد)

 

سلام، خوش‌آمدید!

(اینجا وبلاگِ کلاسامونه که قراره برنامه‌ها و اخبارات(!) و مستندات کلاسامونو اینجا بذاریم)

گروه المپیادِ فیزیکِ مدرسه‌اتون برای اولین بار تصمیم داره تا کلاس‌هارو از اول دبیرستان شروع کنه تا وقتی سال سومی شدین، یکسری دانشمندِ فرهیخته و دانا و طلایِ مسلط اولمپیاد(!) تحویل جامعه داده باشه.

پر واضح است که کسی که المپیادِ فیزیکو از اول دبیرستان و رو برنامه شروع کنه، سال سوم خیلی راحت می‌تونه طلا شه و از فیضِ بی‌دریغِ کنکور بی‌نصیب بمونه!

حرفامو چند قسمت می‌کنم تا گیجی پیش نیاد:

 

(1) اول یکمی راجع به اینکه چی کار می‌کنیم سر کلاس ها و قراره چیا یاد بگیرید

ـــ کمی راجع به تاریخچه‌ی فیزیک و ریاضیات و قصه‌های هیجان انگیز یکسری از دانشمندا و فلاسفه قدیمی و جدید(کلیک کنید!)

ـــ درسمون با توصیف حرکت شروع می‌شه که همون ترکیب کردن هندسه با مفهومی به نامِ زمان عه و بررسی یکسری پارادوکس های عجیب و اینکه یاد بگیریم چجوری فکر کنیم

ـــ مبحث سینماتیک در فیزیک کلاسیک و اینکه چجوری با دونستن این علم می‌شه معمای قتل دوشیزه Галина رو حل کرد!

ـــ مبحث بعدی ای که یاد می‌گیرید قوانینِ مرحوم نیوتنِ(فیلمِ زیر)، سِر اسحاق نیوتن، که در واقع قوانین حاکم بر دنیاییه که توش زندگی می‌کنیم:

 
ـــ بعد از قوانین نیوتن با مفاهیمی به نام انرژی و تکانه آشنا می‌شید(نه اون انرژی‌ای که قبلا تو کتاب درسیتون بوده و یادتون دادن!)
و از این آزمایش ها انجام می‌دین(فیلمِ زیر)!!!:
 
 
ـــ حرکت شناسی و قوانین نیوتن و ... می‌شه بخشِ مکانیک کلاسیک توی فیزیکی که می‌خونید، و بعدن ها درسای دیگه مثل سیالات و ترمودینامیک و الکترومغناطیس و اپتیک و موج و نسبیت و کوانتوم(!) و ... هم می‌خونید و از این همه داناییِ خودتون به شعف می‌یاید!!
به مقدارِ مکفی‌ای نیز هم از ریاضیات می‌خونیم، مثلثات و مربعات و مشتق و انتگرال و آنالیز برداری و دیدگاه های میدانی و...
(نیازی نیست الان ریاضی ای بلد باشین، سطح‌اتون صفر فرض شده و ریاضیات اشاره شده در بالا بهتون یاد داده میشه)
 
وقتی ریاضی‌ خوندیم، با سینماتیکی که یاد گرفتید، می‌تونید خیلی از حرکت هارو تحلیل کنید. مثلا مسئله تعقیب. اینطوریه که مثلا چهارتا لاک‌پشت رو چهار گوش یک مربع ان، هر کدوم دارن دنبال اون یکی میرن، مسیرشون چه شکلی میشه یا کی به هم میرسن.
 
اگه تو هرلحظه چند ضلعی‌ای که لاک‌پشت ها با هم می‌سازن هم بخوایم بکشیم:
یا مثلا تعقیب دزد توسط پلیس:
 
 
دیگه بیشتر از این تو این بخش چیزی نگم، بقیه‌اش باشه سر کلاسامون!
 

(2)صحبت هایی راجع به فیزیک(احتمالا تصور اشتباهی راجع به فیزیک دارید)

فیزیک یا فلسفه‌ی طبیعت، سال هاست فیلسوفان و دانشمندان بزرگی را محسور زیبایی های خود کرده است، اما متاسفانه آنچه امروزه بعنوان فیزیک در مدارس و سیستمِ آموزشی کشور ما تدریس می‌شود هرگز نتوانسته است زیبایی‌های عمیق آن‌ را برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به تصویر بکشد...

جلسات چای با فیزیکو رو برای همین گذاشتیم،تا ذهنتونو ازین افکارِ خبیث پاک کنید، و لذت واقعی فیزیک با چای رو تجربه کنین!

 

(3)راجع به المپیاد بطور کلی و اینکه چه ربطی به کنکور داره!

المپیاد‌های علمی ایران هر سال در رشته های فیزیک، ریاضی، نجوم، شیمی، ادبی، کامپیوتر، زیست(جدیدا هم گویا جغرافی هم اضافه شده...) در 4،3 مرحله برگزار میشه که به این ترتیبه:

مرحله اول: از حدودِ 12هزار شرکت کننده‌، حدودِ هزار نفر قبول می‌شن ـــ تستیه(تو بعضی رشته‌ها پاسخ کوتاه هم داره)

مرحله دوم: از حدودِ هزار شرکت کننده‌، حدودِ 40 نفر پذیرفته می‌شن ـــ تشریحیه(المپ کامپیوتر مرحله 2اش دومرحله‌ایه)

مرحله سوم(دوره تابستونی) : برا اون 40 نفر کلاس میزارن و بعد از چنتا آزمون تئوری و عملی(بعضی رشته‌ها)، یه سری طلا میشن(فیزیک 10 نفر)، یه سری نقره و یکسری برنز

تا اینجای کار طلاها از کنکور معاف میشن و نقره ها و برنز ها با 20% سهمیه کنکور(فک کنم 20 بود!!) نخبه(!!) محسوب میشن و عضو بنیاد ملّی نخبگان

در ادامه بعد از برگزاری کلاس برای طلاها(دوره تیم) یکسری به مسابقات جهانی راه می‌یابند و ...

این روند کلی المپیاد‌ها بود و طبیعتا رشته های مختلف یه فرقایی دارن.

 

 راجع به خوب یا بد بودن المپیاد واقعن نیازی به گفتن نیست،و بدیهیه المپیادی‌ها(مخصوصا بعضی رشته‌ها) چیزهایی رو تجربه می‌کنن که تو هیچ جای دیگه ای در سیستم آموزشی کشور و هم‌چنین تو زندگی‌شون نمی‌تونن پیداش کنن!ذهناشون قوی می‌شه معمولا(!)

در رابطه با کنکور هم گاها اینطور بنظر میرسه که المپیاد مایه تباهی رتبه کنکوره(!!)، می‌تونید برید آمار در بیارید که از 20تای اولِ توی پایه‌ی پیش‌دانشگاهیتون چنتاشون المپیادین و کلا چنتا المپیادی تو پایه هست!(من دیگه حرفی ندارم!)

بطور خاص کسی که المپیاد فیزیک میخونه دروس فیزیک و ریاضی پایه و دیفرانسیل رو خیلــــــــــــی راحته، تقریبا کلِ ریاضی و فیزیکِ کنکور یا مثلا کسی که المپ ریاضیه درس های هندسه و گسسته رو راحته تو کنکور!

 

(4)هدف کلاسامون در مجموع!

کلاسامون اهداف زیر رو دنبال می‌کنه:

(الف) چون از اول دبیرستان دارید شروع می‌کنید، همتون باید طلا بیارید! (اجباریه!)

(ب) انتهای کلاسامون(سال سومی که شدین و بعدترها)، اونقدر افراد فهمیده، دانا، بزرگ... شده باشید که از وجود تک تک‌اتون به خودم ببالم و افتخار کنم که شما روزی دانش‌آموزای من بودید!

 

 

 

نظرات  (۵)

خدا شما رو برای المپیاد فیزیک نگه داره دکتر!

خدا وکیلی احترام هم حد داره بیش از حد تشکر کردن و ارادتمند بودن رو میگن پاچه خواری...خواستم بگم که فردا روزی شورش در نیاد....

دکتر دوست داریم

خطاب به بیداد:
ببین جانم، من نه به این کاری دارم که کی هستی و نه اینکه این حرفت رو روی چه حسابی میزنی ولی باید اینو بهت بگم که در حال حاضر پیگیرترین فرد المپیاد ما دکتر هستن و انصافا دارن وقت و انرژی میذارن و این موضوع رو وقتی بهتر متوجه میشی که به بقیه مسئولین مینگری! انصافا کجا دیدی که یه همچین پستی اونم برای سال اولیا زده بشه؟ به قول معروف:"تفاوت را احساس کنید!"
بله، من هم قبول دارم که باید جور دیگه ای از دکتر تشکر کرد ولی اون چیزی که در حال حاضر در توان منه همین تشکرهای خشک و خالیه و همونطور که قبلا هم گفتم بی صبرانه منتظر روزی هستم که بتونم زحمات دکتر رو جبران کنم! البته همین تشکرهای خشک و خالی هم بی تأثیر نیستن و قطعا در روحیه ی دکتر تأثیر مثبت میذارن و ایشون رو بیشتر به این کارها ترغیب میکنن(گرچه ایشون نیازی به این تشکرها ندارن) و واقعا برای برخی دوستان متأسفم که نه تنها همین تشکرهای خشک و خالی رو از دکتر به عمل نمیارن بلکه با این کار من مخالفن! خداوند هدایتشون کنه، آمین!
و نکته ی آخر اینکه قصد من از این کار فقط و فقط همونی بود که بالا گفتم و نه پاچه خاری و ... چون خیلی پیش اومده که شخصا از دکتر انتقاد هم کردم! پس حرفت باطله!
پاسخ:
ازینهمه شعور و معرفت و  احساس بی نهایت ممنون، هر کاری که براتون انجام میدم نوش جانتون، با تمام وجودم اینکارو می کنم، موفقیت و سربلندیتون تنها چیزیه که بهم آرامش میده....

آقا من هم از دکتر متشکرم

خواستم که یه تذکری داده باشم.اگه به شخص حقیقی یا حقوقی بر خورده معذرت میخوام

از صمیم قلب هم از دکتر متشکرم و نظرم با نظرت یکیه

در ضمن خیلی وقته تفاوت رو حس کردیم

بازم میگم به خدا منظور بدی نداشتم...........!!

دکتر دوست داریم

Tafavota in ja moshakhas mishe

دکتر چو قلم به دست گیرد / هر مسئله ای شکست گیرد

پاسخ:
;))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">